Sprzedaż bezpośrednia
ICPPC opowiada się za rozwojem drobnego handlu, dostarczającego nam zdrowej, smacznej i taniej żywności z miejscowych, tradycyjnych gospodarstw rolnych. Tylko taki model handlu zapewni nam żywność wysokiej jakości, zdrowe środowisko i trwałe miejsca pracy.
1. Dostawa do domu klienta – system „paczkowy
W wielu krajach Unii Europejskiej coraz większa popularnością cieszą się formy dystrybucji lokalnej żywności odbywające się bez energochłonnego transportu na duże odległości i wymagające znacznych nakładów pracy ręcznej, dzięki czemu można zapewnić zatrudnienie lokalnej społeczności. Żywność pochodząca z gospodarstw ekologicznych i tradycyjnych zamawiana przez Internet lub telefon, jest dostarczana do miast w kartonowych pudłach. Odbiorcy tak zamawianych paczek mają pewność co do ich jakości, gdyż gospodarstwa należące do systemu podlegają ścisłej kontroli przez organizacje certyfikujące ich produkcję. Bezpośrednie dostawy do klientów eliminują gigantycznych pośredników, klienci nie muszą jeździć do hipermarketów, zaoszczędzają czas przeznaczony na poszukiwanie odpowiadających im produktów w wielkich halach sklepowych, mając jednocześnie gwarancję wysokiej jakości. Podobną inicjatywę rozwija w rejonie Stryszowa (ok.50 km od Krakowa) Małopolska Grupa Ekoproducentów „Urodzaj ”. Kotkat: Pani Helena Master, tel. 033 8797 914.
2. Jarmarki i targi
Innym ze sposobów sprzedaży lokalnej żywności wysokiej jakości są tradycyjne, lokalne jarmarki i targi, na których są stoiska z żywnością prowadzone bezpośrednio przez rolników produkujących metodami tradycyjnymi i ekologicznymi. Ważne jest abyśmy nie dopuścili do zniszczenia tych jarmarków i targów jak to się stało w krajach Europy Zachodniej i USA. Historycznie, targ na rynku miejskim (miejskie centrum handlowe) był osią, wokół której skupiał się handel rolny i rzemieślniczy. W planach miast targ był zlokalizowany w centrum. Dojazd do niego był możliwy promieniście dochodzącymi drogami wiodącymi z otaczających miasto wiosek, tak aby ułatwiać łatwy ruch ludzi i towarów. Lokalne jarmarki i targi pozwalają na zawieranie bliskich związków pomiędzy miejscowymi rolnikami a mieszkańcami miast, oraz wzmacniają ekonomicznie dany region.
3. Sprzedaż w domu
Wielu ekorolnoników zdobyło już rzesze wiernych klientów, którzy regularnie odwiedzają ich gospodarstwa by zakupić zdrowe produkty bezpośrednio u producenta. Zadowoleni z efektów polecają ten sposób zakupu żywności swoim znajomym przez co krąg odbiorców stale się poszerza.